Article Title:SST article continues to do damage
Category:New Zealand Daily News
Author or News Staff
Published on:17th June 2004 - 12:00 pm
Story ID:2371
Text:The Anglican Dean of Auckland's comments that homosexuality remains a choice for some were prompted by a feature article in the Sunday Star-Times. In a newspaper column published last week, Richard Randerson discussed a controversial study of "ex-gays" by Dr Robert Spitzer as proof that some gays can choose their sexuality. The study was rubbished by Spitzer's peers, but has been used in antigay lobbying by moral right groups worldwide since its release in 2001. Randerson has since revealed that his source for the study was not its original publication in the Archives of Sexual Behaviour, but the Sunday Star-Times, which was recently subject to a Press Council complaint over accusations of bias and misrepresentation over its article on the Spitzer study. This is the second time that the SST article has been used by a church to justify homophobia. The SST last year gave permission for the article to be reprinted on an official Catholic website that said gay men were child molesters.    
Disclaimer:This page displays a version of the article with all formatting and images removed. It was harvested automatically and some text content may not have been fully captured correctly: access this content at your own risk. A copy of the full article is available (off-line) at the Lesbian and Gay Archives of New Zealand. This online version is provided for personal research and review and does not necessarily reflect the views or opinions of If you have queries or concerns about this article please email us
Reproduction note:Just before closed in May 2017, the website owners wrote this article about reproducing content from the website: "our work has always been available for glbti people to use and all we ask is that you not plagiarise it... if you use it anywhere please attribute it to and where there is an authors name attached please acknowledge that writer."