Article Title:Sunday paper defends dubious headline
Category:New Zealand Daily News
Author or Credit:GayNZ.com News Staff
Published on:21st April 2004 - 12:00 pm
Published by:GayNZ.com
Story ID:2299
Text:The editor of a Sunday newspaper has defended their use of a dubious headline in their reportage of a landmark court case which has seen a child conceived via sperm donation given three legal guardians. While newspapers in Australia saw fit to headline the story with “Boy gets three parents” and “Victory for sperm donor”, the Sunday Star-Times used the headline “Gay men win fight for toddler” when the story was actually about a lesbian couple and a gay male friend who is the child's biological father. Media group GayWatch was concerned at the sensationalist and misleading nature of the headline, but Sunday Star-Times editor Cate Brett disagreed. “From my reading of the story it seems perfectly clear that the custody dispute and earlier arrangements involved two gay couples,” Brett told GayNZ.com via email. “I see no problem with the headline.” She ignored questions about how the headline was chosen and did not comment on the fact that no other news media headlined their story in a similar fashion. She also did not confirm or deny whether the headline was an indication of anti-gay bias emerging at the Star-Times. Last year, the Star-Times ran a feature article on “ex-gays” which is currently being investigated by the Press Council after complaints about balance and accuracy. The article was reprinted, with permission, on a Catholic website which equates gays with child molesters.    
Disclaimer:This page displays a version of the GayNZ.com article with all formatting and images removed. It was harvested automatically and some text content may not have been fully captured correctly: access this content at your own risk. A copy of the full article is available (off-line) at the Lesbian and Gay Archives of New Zealand. This online version is provided for personal research and review and does not necessarily reflect the views or opinions of PrideNZ.com. If you have queries or concerns about this article please email us
Reproduction note:Just before GayNZ.com closed in May 2017, the website owners wrote this article about reproducing content from the website: "our work has always been available for glbti people to use and all we ask is that you not plagiarise it... if you use it anywhere please attribute it to GayNZ.com and where there is an authors name attached please acknowledge that writer."